Makluman penting bagi para penerima Bantuan Khas Covid (BKC), kini anda boleh membuat kemaskini akaun bank bagi mereka yang berstatus gagal kredit dan tiada maklumat akaun bank untuk memudahkan proses pembayaran pada fasa seterusnya.
Untuk makluman anda semua, perkara ini telah pun dimaklumkan melalui laman sosial rasmi Facebook LHDN.
TARIKH KEMASKINI
Untuk pengetahuan, pengemaskinian akaun telah mula dibuka pada 07 Oktober 2021 sehingga 21 Oktober 2021 ini.
SIAPA YANG PERLU MELAKUKAN KEMASKINI?
Untuk pengetahuan, pengemaskinian akaun telah mula dibuka pada 07 Oktober 2021 sehingga 21 Oktober 2021 ini.
SIAPA YANG PERLU MELAKUKAN KEMASKINI?
Golongan yang perlu melakukan kemaskini maklumat BKC adalah mereka yang berstatus:
- Status gagal kredit.
- Tiada maklumat akaun bank.
SEMAKAN STATUS BKC 2021
Sebelum anda melakukan kemaskini akaun, anda boleh semak terlebih dahulu status BKC bagi memastikan maklumat akaun anda lengkap atau perlu dikemaskini kerana Gagal Kredit atau Tiada Maklumat Akaun. Berikut dikongsikan cara untuk membuat semakan status BKC:
- Sila buka laman web BKC di https://bkc.hasil.gov.my/SemakanStatusBKC.aspx?
- Log masuk menggunakan ID dan kata laluan yang didaftarkan.
- Sila rujuk bahagian menu semakan untuk melihat status pembayaran.
CARA MELAKUKAN KEMASKINI AKAUN BANK BKC
Berikut dikongsikan cara untuk membuat kemaskini akaun bank. Pengemaskinian akaun boleh dilakukan melalui online ataupun secara manual. Untuk melakukan kemaskini secara online, boleh rujuk di bawah ini:
- Buka laman web BKC di https://bkc.hasil.gov.my/SemakanStatusBKC.aspx?
- Sila log masuk menggunakan ID dan kata laluan yang telah didaftarkan.
- Tekan butang Kemaskini Maklumat Akaun Bank untuk melakukan kemaskini.
MAKLUMAT LANJUT
Unruk mengetahui maklumat lebih lanjut berkaitan BKC, anda boleh rujuk DI SINI. Atau anda boleh hubungi terus talian 1 800 88 2747
Nak jadi orang pertama yang mohon BANTUAN KERAJAAN?
Join Telegram Rasmi Bantuan Kerajaan : https://t.me/infobantuan2021
Baca Juga,
Seperti yang diketahui umum, kerajaan akan memberikan BPR Tambahan kepada isi rumah dan individu yang layak menerusi Program Strategik Memperkasa Rakyat & Ekonomi Tambahan (PEMERKASA Plus).
Bagi mereka yang telah lulus rayuan, pembayaran bermula sejak 28 September lagi bagi bank BSN, manakala untuk bank-bank lain akan bermula pada 4 Oktober 2021.
Untuk makluman anda, Bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 31 Mei lalu telah mengumumkan bantuan terbaharu kepada rakyat Malaysia iaitu PEMERKASA Plus untuk membatu mereka yang terjejas akibat pelaksaan PKP 3.0.
Melalui PEMERKASA Plus, terdapat 3 matlamat utama yang ditumpukan iaitu:
- Mempertingkatkan Kapasiti Kesihatan Awam
- Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat
- Menyokong Kelangsungan Perniagaan
Dan di dalam matlamat kedua iaitu Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat, kerajaan telah bersetuju untuk memberikan BPR Tambahan kepada isi rumah dan individu yang layak.
Jumlah Bayaran BPR Tambahan 2021
Berikut adalah jumlah bayaran tambahan yang telah diumumkan
- Isi Rumah Bawah RM2,500 – RM500
- Isi Rumah Bawah RM5,000 – RM300
- Bujang – RM100
Untuk makluman anda, bayaran ini merupakan tambahan sebanyak RM2.4 Bilion kepada fasa bayaran terakhir BPR Fasa 3 pada bulan September nanti.
Tarikh Pembayaran
Bayaran mengikut amaun setiap kategori telah dikreditkan ke akaun penerima pada 29 Jun 2021.
Bayaran ini adalah bayaran tambahan daripada keseluruhan bayaran berfasa yang ketika ini masih berlangsung.
Tarikh Bayaran Bagi Penerima Yang Lulus Rayuan BPR
Bagi penerima yang lulus rayuan BPR, bayaran akan dibuat bermula 28 September 2021 bagi yang mempunyai akaun bank BSN dan 4 Oktober 2021 bagi bank-bank yang lain.
Bagi penerima yang lulus rayuan namun gagal kredit, penunaian secara tunai juga akan bermula pada 4 Oktober ini.
Cara Membuat Semakan
Berikut dikongsikan cara untuk membuat semakan status kelulusan dan maklumat pembayaran:
- Log masuk ke laman web BPR di https://bpr.hasil.gov.my/
- Tekan butang “Semak Status”
- Dan status bayaran / permohonan akan dipaparkan
Status Gagal Kredit / Pembayaran Tunai BPR Di BSN
Bagi mereka yang tidak mempunyai akaun bank atau gagal kredit, pembayaran tunai bolegh dituntut di BSN dengan membawa kad pengenalan ketika hadir ke kaunter.
Jika melalui wakil, hanya wakil yang didaftarkan sahaja boleh mewakilkan penerima bagi penunaian ini.
Maklumat lanjut boleh menghubungi BSN di talian 1-300-88-1900.
Maklumat Lanjut
Sebarang pertanyaan dan permasalahan berkaitan BPR anda boleh melayari laman web BPR di https://bpr.hasil.gov.my/
Atau
Menghubungi LHDNM di talian 1-800-88-2747 (Waktu Operasi: 9:00 Pagi – 5:00 Petang)
Menghubungi MoF di talian 03-8882 4565 (Waktu Operasi: 9:00 Pagi – 5:00 Petang)
Atau anda boleh rujuk FAQ di bawah
Mohon juga : Panggilan Akhir Bantuan RM 700 Untuk Semua Golongan Yang Perlu Anda Mohon
Nak jadi orang pertama yang mohon BANTUAN KERAJAAN?
Join Telegram Rasmi Bantuan Kerajaan : https://t.me/infobantuan2021
Baca Juga : Ini Jumlah Bayaran BKC Fasa 2 Bermula November Ini – Jom Semak Sekarang!