KEMASKINI AKAUN PENERIMA BKC / WAKIL PENERIMA BANTUAN KHAS COVID-19 SECARA ONLINE & MANUAL MULAI 7 – 21 OKTOBER 2021
Makluman penting buat penerima BKC, anda kini boleh membuat kemaskini maklumat akaun bank yang berstatus Gagal Kredit & Tiada Maklumat Akaun Bank bagi memudahkan bayararan fasa seterusnya.
Perkara ini dimaklumkan oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) melalui akaun sosial Facebook bertarikh 7 Oktober 2021 seperti berikut:
Berikut kami kongsikan lebih lanjut tentang cara membuat kemaskini untuk makluman bersama.
Tarikh Membuat Kemaskini
- Tarikh dibuka: 7 Oktober 2021
- Tarikh akhir: 21 Oktober 2021
Semakan Status BKC (Bantuan Khas COVID-19)
Sebelum anda membuat kemaskini maklumat, anda boleh semak dahulu status BKC untuk memastikan sama ada maklumat akaun anda telah lengkap atau perlu dikemaskini kerana Gagal Kredit / Tiada Maklumat Akaun.
Semakan melalui laman web rasmi BKC boleh dibuat dengan langkah berikut:
- Layari Portal BKC melalui pautan https://bkc.hasil.gov.my.
- Klik Log Masuk atau Semakan Status
- Masukkan Nombor MyKad
- Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
- Masukkan Kata Laluan
- Maklumat yang akan dipaparkan
- Status Permohonan
- Amaun Keseluruhan Diterima
- Maklumat Pembayaran
- Paparan Borang
Cara Kemaskini Maklumat Akaun Bank BKC
Kemaskini maklumat akaun bank penerima Bantuan Khas Covid-19 (BKC) boleh dibuat secara online (atas talian) atau secara manual.
Cara membuat kemaskini adalah seperti berikut:
- Buka laman web https://bkc.hasil.gov.my/
- Tekan butang Log Masuk
- Isikan nombor IC dan kata laluan yang telah didaftarkan
- Tekan butang Kemaskini Maklumat Akaun Bank untuk membuat kemaskini maklumat akaun bank anda
Cara Kemaskini Maklumat Wakil BKC
Pengemaskinian maklumat wakil boleh dibuat di Cawangan LHDNM secara janji temu.
- Buka laman web https://bkc.hasil.gov.my/
- Tekan butang Log Masuk
- Isikan nombor IC dan kata laluan yang telah didaftarkan
- Tekan butang Kemaskini Maklumat Wakil untuk membuat kemaskini maklumat akaun bank anda
Maklumat Lanjut
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi talian Hotline Bantuan Khas Kerajaan (BKK) 1-800-88-2747 atau Cawangan LHDNM yang berhampiran untuk set semula akaun BKC.
ATAU
Sila rujuk laman Facebook LHDN rasmi di sini : Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
*Sumber: FAQ BKC / harianpost
Nak jadi orang pertama yang mohon BANTUAN KERAJAAN?
Join Telegram Rasmi Bantuan Kerajaan : https://t.me/infobantuan2021